Mavo

Bij ons op school geloven we dat ieder kind tot bloei komt in een omgeving waar veiligheid, structuur en plezier hand in hand gaan. Daarom creëren we binnen onze mavo een positief pedagogisch leer- en werkklimaat waarin leerlingen zich gezien en gehoord voelen. In een sfeer van rust én gezelligheid zorgen onze bevlogen docenten voor heldere regels, duidelijke afspraken en vaste routines. Hun positieve houding vormt de basis van ons principe ‘Leren in Veiligheid (LIV)’ – een aanpak waarmee we de kwaliteit van onze lessen én het leerproces van onze leerlingen versterken.

Onderbouw mavo: fundament voor groei
In de onderbouw staan persoonlijke aandacht en structuur centraal. Iedere klas heeft twee mentoren die samen werken aan het opbouwen van een sterke relatie met leerlingen én hun ouder(s)/verzorger(s). In onze lessen leren leerlingen niet alleen vakinhoudelijke kennis, maar ontwikkelen ze ook onmisbare studievaardigheden zoals plannen, organiseren, verantwoordelijk omgaan met schoolspullen én bewust gebruik van telefoon en sociale media.

In leerjaar 2 zijn de vakken verzorging, biologie, techniek en natuur-/scheikunde samengevoegd tot het leergebied Mens en Natuur. Zo ontdekken leerlingen de samenhang tussen deze vakken en leren ze de wereld om zich heen beter begrijpen. 

Daarnaast starten wij in leerjaar 2 met het praktijkprogramma: MijnMooiMavo. Met MijnMooiMavo (MMM) laten wij praktijkgerichte elementen terugkomen in de mavo-lijn, waardoor leerlingen beter voorbereid zijn op de keuze voor en de daadwerkelijke overstap naar het vervolgonderwijs. Daarnaast doen zij praktische ervaring op binnen en buiten de school. En wij vergroten met MMM de leermotivatie en bevorderen actief leren, door onderwijs in de context van de maatschappij te brengen. 

Bovenbouw mavo: persoonlijke ontwikkeling en toekomstgericht leren
Ook in de bovenbouw blijven we trouw aan onze aanpak met twee mentoren per klas. In contextrijke en vakoverstijgende lessen en projecten, gaan leerlingen verder op zoek naar antwoorden op de vragen: Wie ben ik? Wat kan ik? Wat wil ik?

In klas 3 maken onze leerlingen kennis met het mbo en eventuele andere vervolgopleidingen. Door samen te werken met regionale opleidingen ervaren ze hoe de praktijk eruitziet en kunnen ze gerichter een passende vervolgopleiding kiezen. 

Als kers op de taart beleven leerlingen in de bovenbouw ook een inspirerende Uitweek, waarin ontwikkeling, ontdekking en verbinding centraal staan.