print

Leesversie CLV Schoolbrief

01 - Voorwoord oktober 2018: Juichen en huilen


Het gebeurt een enkele keer dat ik op een passage in de Bijbel stuit die ik niet ken. Afgelopen zondag nog. Een gedeelte uit de profetie van Ezra, ten tijde van de terugkeer uit ballingschap en de herbouw van de tempel.

Mensen die de verwoesting van de tempel nog hadden meegemaakt, huilden bij het zien van de nieuwe fundamenten. Vele andere juichten en jubelden en 'juichen en huilen waren niet meer te onderscheiden'.

Dit past bij het leven van iedere dag, en zeker bij het schoolleven. Omdat verdriet en blijheid dicht naast elkaar bestaan. Naast elkaar zitten. Sommige leerlingen of collega's voelen zich in de zevende hemel. Tegelijkertijd zitten anderen in zak en as. Soms straalt het ervanaf en soms blijft het verborgen. Soms weten we wat er speelt, soms hebben we geen idee.

In deze schoolbrief maken we u deelgenoot van enkele ontwikkelingen in de school die niet zoveel emoties oproepen, maar niettemin de moeite waard zijn.

Willem de Vos

rector-bestuurder



02 - Stick2Uganda CLV 2017, weer terug


De aankomst
Na twee weken in Masaka en Jjaja Banga bij projecten in het zuiden van Oeganda en verschillende dagen in Kampala zijn de ambassadeurs van Stick2Uganda weer terug in Nederland. Vrijdag 20 oktober om 17.45 uur landde het TA vliegtuig op Schiphol en kwam er een eind aan een enerverende reis. Iedereen was er. Een warm welkom. Terug op Nederlandse bodem, thuis bij ouders, vrienden en geliefden  komen langzaam alle indrukken van de reis naar boven, zijn er de verhalen. Alle blogs, Facebook berichten op de pagina’s van Stick2Uganda en Stick2Uganda CLV gaven al een goede indruk van alle ervaringen. Maar dat is wat er is geschreven. Wat je niet ziet, is wat je erbij voelt en dat weet je pas als je er bent geweest. Dat nemen alle ambassadeurs uit Oeganda mee en raken ze nooit meer kwijt. De eerste maandag na de herfstvakantie komen we de Stick2Uganda CLV ambassadeurs weer tegen in de gang. Iedereen is nog moe, heeft grote moeite op gang te komen, gedachten erbij te houden en zich te concentreren op school, huiswerk en lesgeven.

Een korte terugblik
Vanaf het vliegveld Entebbe om 03.00 uur is het al raak. Het is nog midden in de nacht en de drukte en chaos op straat is enorm. Kampala, een stad die nooit slaapt. De volgende dag is, vanwege Independence Day, het centrum van Kampala afgesloten en zoeken we een kerkdienst dichterbij ICU questhouse. Het wordt de Church of the Holy Spirit van Robert Kayanja met vijf duizend Oegandese gelovigen. De dienst is nog maar net begonnen of we staan al op het podium. Vertellen wat we komen doen in Oeganda en bidden gezamenlijk het Onze Vader. Van de voorganger krijgen we als groep €500 (2 miljoen UGX) mee, met de opdracht dat in Oeganda uit te gaan geven. Ongelofelijk, wij krijgen geld. En wij maar denken dat Oegandezen ’arm’ zijn en wij hen geld gaan geven. Veel in deze  de eerste week zet ons op het verkeerde been. We slapen bij Oegandezen thuis in een hutje, wat de naam huis niet mag hebben. Zij delen alles met ons en verzorgen de mooiste maaltijden. Gastvrijheid en vrijgevigheid als je geen huis hebt en nauwelijks iets om weg te geven. Op onze reis naar Masaka en Jjaja Banga nemen we Islamitische Oegandese studenten mee, die studeren aan IUIU. Samen met hen bezoeken we de markt ‘Afripads’ en verschillende scholen, maar we praten vooral met elkaar. Zij eten met ons en slapen in dezelfde slaapzaal. Zo ontstaat er een uniek contact en het besef dat er tussen onze levens meer overeenkomsten zijn dan verschillen. We hebben het over relaties, de toekomst en studeren. En wat daarna, want 74% van alle afgestudeerde jongeren in Oeganda is werkeloos. Wij beseffen dat dit grote problemen zijn die met buitenlands geld zijn op te lossen. De belangrijkste conclusie is dat de Oegandezen dat zelf moeten en willen doen. Gewoon geld geven werkt averechts, microkrediet kan stimulerend werken mits Oegandese jongeren volgens een eigen plan zelf aan de gang gaan. Ons S2U award voor het beste businessplan uitgereikt op de Multitech Business School in Kampala is een stimulans voor drie startende ondernemers. Hun bedrijvigheid op basis van sociaal lokaal ondernemerschap kan voor een ontwikkelingsland als Oeganda de oplossing zijn.



Een vervolg
Alle ervaringen en plannen van de tweede Stick2Uganda CLV groep worden in verschillende rapporten samengevat. De S2U coördinatoren, Britt Hoencamp, Peter Mutale en Julius Buteraba  werken deze plannen verder uit en begeleiden de verschillende start-ups. De Stick2Uganda CLV ambassadeurs worden hier, als zij dat willen, bij betrokken en worden van de resultaten op de hoogte gehouden. De project en de resultaten kunnen door iedereen gevolgd worden via Facebook en de website van de stichting Stick2Uganda.



03 - Training voor beelddenkers (vwo onderbouw)


Beelddenken, wat is dat?
Beelddenken is, het woord zegt het al, denken in beelden en gebeurtenissen. Informatie komt gelijktijdig binnen en daardoor zien beelddenkers snel verbanden. Een beelddenker heeft een voorkeur voor visueel-ruimtelijk leren: hij onthoudt het beste wat hij heeft gezien of ervaren.

Dit is een andere manier van informatie verwerken dan wordt aangeleerd op school. Onderwijs is vooral analytisch en auditief opgezet. De leerling moet luisteren naar wat de leraar vertelt. Omdat de beelddenker informatie heel anders verwerkt dan dat het vaak op school wordt aangeboden, kan hij of zij op school in de problemen komen. Soms worden beelddenkers zelfs in eerste instantie gezien als dyslectici.

Is mijn kind een beelddenker?
L.K. Silverman heeft een checklist met eigenschappen van een visueel-ruimtelijke leerling opgesteld in zijn boek Upside-Down Brilliance: The Visual-Spatial Learner. 
Hoe is de stijl van leren?
  1. Denkt vooral in beelden in plaats van woorden?
  2. Weet dingen zonder in staat te zijn uit te leggen waarom?
  3. Lost problemen op ongebruikelijke wijze op?
  4. Heeft een levendige verbeelding?
  5. Herinnert zich wat hij/zij ziet en vergeet wat hij/zij hoort?
  6. Is niet zo goed in spellen?
  7. Kan zaken visualiseren uit verschillende perspectieven?
  8. Heeft weinig aanleg tot organisatie?
  9. Verliest vaak de notie van tijd?
  10. Leest liever een kaart dan mondelinge aanwijzingen te volgen?
  11. Weet plaatsen te vinden die hij/zij slechts eenmaal bezocht?
  12. Heeft een handschrift dat voor anderen moeilijk leesbaar is?
  13. Kan aanvoelen wat anderen voelen?
  14. Is muzikaal, artistiek of mechanisch aangelegd?
  15. Weet meer dan anderen denken dat hij/zij weet?
  16. Heeft een hekel aan spreken voor een groep mensen?
  17. Voelt zich wijzer naarmate hij/zij ouder wordt?
  18. 1Is bijzonder veel in de weer met zijn/haar computer?
Als u voor uw kind op minimaal 10 van deze vragen ‘ja’ kunt antwoorden, dan kan het wel eens zijn dat uw kind een beelddenker is.
 
 
De training LEREN LEREN methode
Hilde Romkes, onder andere docent Frans, is bevoegd trainer van de LEREN LEREN methode. Deze methode is speciaal geschreven voor leerlingen die visueel-ruimtelijk leren: de beelddenkers. De training biedt handvatten aan de leerlingen om hun eigen sterke kanten (associëren, visualiseren, bewegen) in te zetten bij het leren van de stof die op school wordt aangeboden. Op dit moment wordt de training alleen aangeboden voor leerlingen uit de vwo onderbouw.
De training wordt aangeboden op twee donderdagochtenden tijdens de eerste vier lesuren. De data zijn: 9 november en 16 november.

Praktisch:
Wat: training LEREN LEREN methode
Wanneer: 9 en 16 november, tijdens de eerste 4 lesuren
Opgeven: door de ouder aan h.romkes@clv.nl. Opgeven kan tot 30 oktober 2017.
Voorwaarden: leerlingen die kiezen voor de training ‘Be Bright’, kunnen zich niet inschrijven.
 
Er is ruimte voor maximaal 25 leerlingen, vol = vol
 


04 - Vrijwilliger mediatheek gezocht!


De mediatheek is een plek waar leerlingen zelfstandig en in rust kunnen werken. Daarnaast kunnen leerlingen in onze mediatheek gebruikmaken van een collectie jeugdliteratuur, Nederlandse, Duitse, Engelse, Franse literatuur, naslagwerken en informatieve boeken, kranten en tijdschriften.

Het mediatheekteam is op  zoek naar een enthousiaste en betrokken ouder/vrijwilliger voor de maandag van 10.30  – 13.45 uur.

De werkzaamheden van de vrijwilliger zijn divers:

  • uitlenen, innemen en opruimen van boeken andere materialen
  • het registreren van werkplekken in de computer
  • toezien op juist gebruik van computers en helpen orde te bewaken
  • leerlingen begeleiden bij het zoeken naar informatie
  • licht administratief werk

Heeft u als ouder affiniteit met jongeren, informatie en digitale media en wilt u uw betrokkenheid met de school vergroten? Overweeg dan om het mediatheekteam van het CLV te versterken!

Voor meer informatie over deze vacature kunt u contact opnemen met de mediathecaris mw. I. Hania (tel 0318- 500621 ma t/m do of e-mail: i.hania@clv.nl). U kunt natuurlijk ook gewoon eens binnenlopen om de sfeer te proeven!



05 - Op zoek naar de Grieken en Romeinen


Vrijdag 13 oktober was een geluksdag voor klas 4 KCV. Ze gingen op reis naar het mooie Leiden op zoek naar de Grieken en de Romeinen. Het programma was verzorgd door het Rijksmuseum van Oudheden, waar ze 's morgens met de prachtige collectie Griekse vazen aan het werk gingen. Leerlingen ontworpen hun eigen vazententoonstelling en dachten zo na over keuzes die een conservator moet maken: hoe orden je je spullen, kies je een thema of zet je het toch chronologisch neer, hoe trek je een lijn naar de huidige maatschappij, enzovoort. Na de lunchpauze gingen de leerlingen onder leiding van een gids op zoek naar klassieke elementen en motieven in gebouwen in het historisch centrum van Leiden. Het was een gezellige en leerzame dag en een mooie stap in de voorbereiding op de Griekenlandreis!



06 - Stand van zaken begaafdheidsprofielschool


Onze school is lid van de landelijke vereniging Begaafdheidsprofielscholen (BPS). Deze vereniging heeft tot doel alle hoogbegaafde leerlingen goed onderwijs te bieden en hen zo goed mogelijke te begeleiden. Ook heeft onze school speciale aandacht en zorg voor meer- en hoogbegaafde leerlingen. Onderdelen die zijn opgesteld voor leerlingen zijn bijvoorbeeld de cursus Be Bright, de mogelijkheid tot versnellen of verrijken en speciale mentorlessen (denklessen) aan klas 1 en 2 gymnasium. Daarnaast zijn er coaches voor de individuele begeleiding van leerlingen. Voor ouders is er onder andere de mogelijkheid de cursus ‘omgaan met onderpresterende kinderen’ te volgen.

Samen met zo’n zestig andere scholen vormen wij een netwerk dat ervaringen deelt, elkaar van feedback voorziet en verbeterpunten bespreekt. Om de drie à vier jaar wordt een begaafdheidsprofielschool gevisiteerd door leden van de vereniging BPS om de kwaliteit van ons werk ten behoeve van de hoogbegaafden te waarborgen. Dit schooljaar wordt onze school gevisiteerd in maart 2018. De visitatie wordt uitgevoerd door docenten, leerlingen en schoolleiders van andere Begaafdheidsprofielscholen, samen met een vertegenwoordiging van de vereniging BPS.

De visitatie baseert zich onder meer op de opvattingen van betrokkenen. Die worden verzameld met behulp van een digitale enquête. Het zou kunnen dat u als ouder binnenkort van school een enquête ontvangt. De resultaten van de enquêtes, die anoniem worden verwerkt, vormen een belangrijke basis voor het ontwikkelplan, dat wij voorafgaand aan de visitatie aan de visitatiecommissie zullen voorleggen. 



07 - Decemberconcerten 2017


Leerlingen en personeel van het CLV zijn weer begonnen met het repeteren voor het Decemberconcert van dit jaar. Ook al genieten we af en toe nog van een warme herfstdag, op het CLV klinken al wat Christmas Carols door de gangen. Ook wordt er door het orkest al geoefend op sfeervolle muziek uit onder andere de film Pirates of the Caribbean. Op het programma staat weer afwisselende muziek van Christmas Carols tot aan Mozart en filmmuziek.

De concerten zijn dit jaar op donderdag 13 en vrijdag 14 december om 20.00 uur in de Petrakerk. Zet deze data alvast in uw agenda! Informatie over de kaartverkoop volgt in de volgende nieuwsbrief.



08 - Schoolkosten


Deze week zijn de facturen verstuurd voor de schoolkosten.

Een overzicht van de schoolkosten kunt u vinden op de website van de school. Op diezelfde plek vindt u ook een brief over de schoolkosten, een reglement Vrijwillige Ouderbijdragen, een overeenkomst Vrijwillige Ouderbijdragen en het huurcontract van de garderobekastjes. Wij willen u vragen deze stukken door te lezen zodat u weet welke kosten wij in rekening brengen en waarom, en hoe u kunt betalen.

De facturen versturen wij vanuit het programma WisCollect. Een enkele keer gebeurt het dat deze e-mails in de spambox terecht komen. Mocht u over twee weken nog geen e-mail van ons ontvangen hebben wilt u dan ook even in uw spambox kijken?

Mocht u over twee weken helemaal geen e-mail hebben ontvangen dan vragen wij u contact op te nemen met de administratie via facturen@clv.nl.



09 - Nieuws van de ouderraad


Na de zomervakantie is de ouderraad één keer bijeen geweest. Er zijn drie ouders op proef komen meedoen. Daar zijn we blij mee. Zodra definitief duidelijk is wie er deel uitmaken van de OR dit jaar, leest u dat in de schoolbrief.

We hebben vier speerpunten voor dit schooljaar geformuleerd:

  1. Een goede evaluatie en monitoring van alle pilots en proefballonnen die binnen het CLV worden gehouden. Aanleiding is de in onze ogen wat plotselinge start van een pilot met een nieuwe Gymnasiumklas. Verder zijn genoemd: het traject Maatwerk, de Zomerschool en het ICT beleid.
  2. Heldere en vroegtijdige communicatie aan de ouders over de nieuw- of verbouwplannen.
  3. We willen blijven hameren op een scherpere visie vanuit de school op de toekomst. Wat wil de school met bv. de talentklassen, beleid op digitaal onderwijs, gezonde school, veiligheid.
  4. Verder willen wij onze achterban, de ouders, zo goed mogelijk betrekken bij de besluitvorming in de Ouderraad en de MR. We hebben daartoe een aantal middelen ter beschikking: Nieuwsbrief, Facebook, eigen netwerken, Ouderavond etc. Over dit laatste punt vergaderen we op 6 december a.s. Input vanuit de ouders is van harte welkom!


10 - Beroeps Oriëntatie in de Praktijk


Het CLV vindt het belangrijk dat leerlingen goede begeleiding krijgen bij hun oriëntatie op de toekomst. Zowel bij het kiezen van het profiel en sector als bij maken van een keuze voor een vervolgopleiding en beroep. We organiseren daarvoor op het havo en vwo al veel jaren de OLVA (oud-leerlingen voorlichtingsavond) en laten leerlingen deelnemen aan de RegioVO middag (regionale voorlichtingsmiddag). Ook gaan leerlingen van klas 5 vwo een dag naar de Universiteit Utrecht en hebben we sinds drie jaar een beroepenmarkt. Logisch vervolg op voorgaande activiteiten is om de leerlingen de praktijk te laten ervaren van de beroepen. Dat gebeurt sinds vorig schooljaar voor alle leerlingen van klas 5 vwo. Dinsdag 10 oktober jl. zijn alle betrokken leerlingen daarover geïnformeerd. Ook hebben drie leerlingen die nu in klas 6 vwo zitten, verteld over hun ervaringen van vorig jaar met de BOP. Wim van Ginkel was aanwezig om vanuit het bedrijfsleven te benadrukken hoe belangrijk het voor leerlingen is om in de praktijk mee te kijken. Bovendien gaf hij aan dan er veel bedrijven op zoek zijn naar goed opgeleid en gemotiveerd personeel. Veel Veenendaalse bedrijven willen graag gebruik maken van jongeren die goede ideeën in kunnen brengen.

In principe gaan de 5 vwo leerlingen zelf op zoek naar een bedrijf of instelling waar zij hun BOP willen doen. We hopen dat er thuis overlegd wordt met ouders, opa’s, kennissen, enz. en dat zij willen helpen om onze leerlingen op een geschikte plek te krijgen. Leerlingen die in eerste instantie geen eigen plek kunnen vinden, zullen extra ondersteuning van ons ontvangen. We hopen zo voor elke leerling een geschikte BOP plek te kunnen krijgen.

Vraag aan ouders/verzorgers:
Ziet u in uw werkkring een mooie kans voor een BOP plek? Dan kunt ons helpen. Informeer ons via bop@clv.nl. Informatie voor leerlingen en voor begeleiders van bedrijven/instellingen kunt u onder deze link vinden.

Karin Roelofsen en Erwin Verweij



11 - MBO voorlichting mavo 3


Aan de ouders en leerlingen klas 3,

De leerlingen zitten nu in de derde klas. Dit betekent dat er in de loop van dit schooljaar een belangrijke beslissing genomen moet worden, namelijk de keuze van een sector en de examenvakken voor klas 4. Deze keuze is van invloed op de latere studie- en beroepskeuze. Uiteraard proberen wij de leerlingen zo goed mogelijk voor te bereiden op deze keuze. Om de leerlingen en ouders een beeld te geven van de verschillende mogelijkheden na het vmbo, zijn er op de tweede en derde donderdag van januari twee voorlichtingsavonden gepland. Deze avonden zijn voor leerlingen en hun ouders. U wordt door een deskundige van een vervolgschool uitgebreid geïnformeerd over de opleidingsmogelijkheden aan hun school. De avonden worden georganiseerd door de decanen van het CLV, het Ichthus College en het Rembrandt College uit Veenendaal en van Pantarijn uit Rhenen/Kesteren. Hierbij nodig ik u en jullie uit om deze voorlichtingen te bezoeken.

In de bijlage staat een korte beschrijving over elke voorlichting. Deze informatie vindt u ook op onze website.

Als u/jij meer informatie zoekt, voordat het opgavenformulier wordt ingevuld, dan is dat te vinden via: www.roc.nlwww.mbowijzer.nl of www.beroepeninbeeld.nl.

Opgeven kan via een online-formulier op de site van onze school.

U kunt de data, waarvoor u zich inschrijft, alvast in uw agenda noteren. U krijgt in december een herinnering met nadere gegevens.

Met vriendelijke groeten,
Mevr. A.C. Baars Decaan MAVO



12 - Aanpak ziekteverzuim voor leerlingen op het CLV


Om alle negatieve gevolgen van (ziekte)verzuim te kunnen voorkomen, wil het CLV zo preventief mogelijk te werk gaan. Het volgende stappenplan hebben we hiervoor opgesteld:

  • Het Meldpunt stelt de mentoren op de hoogte van de afwezigheid van een leerling (bij 50 uur ziekteverzuim).
  • De mentor zal vervolgens contact opnemen met thuis.
  • Wanneer het nodig wordt geacht door de mentor, afdelingsleider en zorgcoördinator wordt de leerling aangemeld bij de schoolarts.
  • De afdelingsleider brengt de ouder(s) hiervan per mail op de hoogte.
  • De schoolarts roept de leerling binnen 2 weken op en koppelt dit bezoek terug aan school.

Samen wordt naar een goed vervolg voor de leerling gezocht. Zo hopen we leerlingen sneller terug te krijgen op school en kunnen we beter passend onderwijs bieden aan deze leerlingen.



13 - K&C dansend naar de gevangenis!


Op vrijdag 13 oktober gingen we met 32 K&C leerlingen richting Amsterdam voor een hele creatieve dag! Op het programma stond een workshop van Cinedans en een bezoek aan de Bijlmer bajes waar momenteel kunst wordt geëxposeerd.

Op een gave locatie met mooi een industrieel decor en bij de kade met uitzicht op het water werd de workshop van Cinedans gegeven. Zij maken dansfilms. In plaats van een registratie van een dans waarbij alles in een totaal shot wordt opgenomen, wordt er nu op zo’n manier gefilmd dat er gave beelden ontstaan en je het dansverhaal gaat voelen zonder alles precies te zien. En dat gingen onze leerlingen ook doen.

In groepjes begonnen ze te werken aan dansbewegingen. Als leidraad gebruikten ze de moves van een vorige workshop en de woorden die ze hadden gegrabbeld. (boos, lui, wachten, skip, freeze, rewind…..) Om het vervolgens goed te kunnen filmen kregen ze een korte workshop over de verschillende shots die mogelijk zijn om spannende beelden te krijgen. 1, 2, 3…..ACTIE….filmen maar! Na het filmen werden nog even de puntjes op de i zetten met een videobewerkingsprogramma, muziek eronder en…….een fantastisch resultaat en een super leuke ochtend! Op naar het volgende deel….de gevangenis!

Bijlmer bajes
Een unieke kans om ergens te komen waar je niet zo gauw terecht komt! De gevangenis van Amsterdam, of beter bekend als de Bijlmer Bajes. Deze locatie heeft momenteel een andere invulling gekregen, omdat het wordt verbouwd. Het is deels een AZC en deels wordt het gebruikt als broedplaats voor kunstzinnige en culturele ondernemingen. Naast de multiculturele horeca die een plek biedt voor asielzoekers om al werkend te integreren, zijn er verschillende asielzoekers en kunstenaars aan het werk gegaan om kunstwerken te maken voor deze plek. Eerst kregen we een rondleiding door een expositieruimte. Daarna door de rest van de gevangenis met het cellencomplex waar ook verschillende kunstenaars hun kunst in de cellen hadden tentoongesteld. Gelukkig werden we ook weer vrijgelaten en konden we na een mooie dag van de vakantie gaan genieten!

Bekijk alle foto's van deze geweldige dag.



14 - Beeldopnamen bij didactisch coachen

Eind vorige maand is er een start gemaakt met de cursus didactisch coachen. Dit is een planmatige en doelgerichte wijze van coachen met behulp van een aantal procesgerichte interventies die het leren en de motivatie van de lerende bevordert. Didactisch Coachen beoogt leerlingen actief en gemotiveerd te maken en te houden en komt het onderwijs uiteindelijk ten goede.

Voor deze cursus worden er beeldopnamen gemaakt van docenten en leerlingen. Het kan dus zijn dat er opnamen van een gesprek tussen een docent en u kind/ uw kinderen worden gemaakt. We willen u graag laten weten dat deze beelden niet worden gedeeld met derden en ook niet worden gebruikt voor openbare doeleinden. Ze worden enkel gebruikt om docenten feedback te geven en zo ons onderwijs te optimaliseren.



15 - Derdeklassers in debat


Een nagemaakt kruispunt, verkeerslichten, je eigen ervaring in het verkeer én de debatleiders van TeamAlert: alle ingrediënten om twee lesuren lang met elkaar te debatteren over het verkeer.

Alle derdeklassers van het CLV hebben afgelopen dagen onder het toeziend oog van een oplettende jury gedebatteerd over de verkeersveiligheid. In vier groepen hebben de leerlingen hun mening gegeven over situaties in het verkeer. Is het veilig om met z’n drieën naast elkaar fietsen? Moet het fietsen onder invloed van alcohol zwaarder worden bestraft ? Wat vinden we van het telefoongebruik op de fiets? Door jongeren te laten zien hoe afleiding in het verkeer werkt, merken ze welk gedrag gevaarlijk kan zijn binnen bepaalde verkeerssituaties.

De jury, waaronder de Veenendaalse wethouder Engbert Stroobosscher, koos tijdens de verschillende debatten één winnaarsvak. Ook de beste debater werd in het zonnetje gezet. Er loopt heel wat talent op het CLV rond!



Kerkewijk 149
3904 JC Veenendaal
Postbus 41
3900 AA Veenendaal
T (0318) 500 621
F (0318) 553 206
E info@clv.nl Routebeschrijving
Scholengemeenschap voor mavo, havo
en vwo (atheneum, gymnasium)