CLV Plataanprijs: de genomineerden vertellen

2014: Taaldorpen

'Burgemeester van Taaldorp'


Gerty Staring over tien jaar Taaldorpen op het CLV
voor de tweede klassen (en 1 atheneum / gymnasium)

 


 

Zoals het een burgemeester betaamt, gaat Gerty Staring elke Taaldorpdag even kijken in de Kleine Kuip. Een grote groep docenten in de moderne vreemde talen vergezelt daar de leerlingen tijdens hun bezoek aan de Taaldorpen Duits, Engels en Frans. Gedurende drie - en in 2015 misschien wel vier - dagen is de Kleine Kuip veranderd in een kleine internationale gemeenschap. Gerty is weliswaar niet officieel benoemd tot burgemeester, maar de benaming past haar wel. Zij overziet het geheel, doet de voorbereidingen samen met de vertegenwoordigers van de vaksecties en kijkt tijdens de Taaldorp-dagen of alles op rolletjes loopt.

 

Wanneer was het begin?

Het begon met mijn collega's Corinne Kleter en Trijnie van de Vis. Zij volgden een cursus en organiseerden op het CLV in 2005 voor het eerst de Taaldorpen Engels en Frans. Corinne coördineerde deze activiteit toen, dat heb ik na een jaar of vijf van haar overgenomen. In 2006 kwam ook Duits erbij.

 

Wat is het doel van de Taaldorpen?

In de Taaldorpen krijgen de leerlingen de kans om in een redelijk vrije situatie hun taal te spreken. We hebben verschillende settings, zoals bijvoorbeeld een VVV-kantoor, een supermarkt, een terrasje en een dokter. In het verleden schreven we de dialogen helemaal uit, nu geven we alleen een situatieschets mee. Ze zijn bijvoorbeeld verplicht om naar de supermarkt te gaan en moeten daar een aantal dingen van hun boodschappenlijstje kopen. Het gaat er dan om dat ze wat hoeveelheden noemen en meerdere producten kunnen benoemen.

 

En wie 'wonen' er in het Taaldorp?

Dat zijn zogenoemde 'native speakers'. Merendeels leerlingen uit de bovenbouw die het leuk vinden om een paar uur of soms zelfs een hele dag te assisteren. Het is meestal niet moeilijk om vrijwilligers te vinden. We horen dan: "Ik wil nu ook wel eens aan de andere kant zitten", want ze herinneren zich allemaal hoe het was toen ze zelf de Taaldorp-opdrachten moesten uitvoeren. Naast de bovenbouwleerlingen krijgen we soms ook hulp van voormalige docenten of van oud-leerlingen die inmiddels zelf Duits, Engels of Frans studeren.

 

Hoe bereid je de leerlingen voor op deze mondelinge opdrachten?

Je merkt dat ze het moeilijk vinden om zich voor te stellen hoe het zal zijn. Om hen te helpen laten we foto's en het filmpje van de vorige keren zien. Spreken, vooral van Frans, vinden de meesten best spannend. Daarom behandelen we bij elk hoofdstuk een dialoog die te maken heeft met een onderdeel van het Taaldorp. Zo werken we door het jaar heen aan de spreekvaardigheid. Als we de onderwerpen zo in stukjes aanbieden en steeds laten terugkomen in de les, wordt het spreken vanzelf vertrouwder. Ook al zijn de leerlingen vaak nog zenuwachtig voor de eerste twee gesprekjes in het Taaldorp, daarna komt vaak de reactie: ‘jammer dat het voorbij is' of 'het is leuker dan ik dacht, viel best mee'.

 

Met welke collega's werk je samen?

Eigenlijk werken alle collega's die Duits, Engels of Frans geven mee. In de onderbouw om de leerlingen voor te bereiden op het bezoek aan de Taaldorpen, in de bovenbouw om de 'native speakers' te ronselen. En bij het ombouwen van de Kleine Kuip naar een andere taal helpt bijna iedereen van elke sectie mee. We ervaren het echt als een project van de drie talen, ook als het niet de dag is waarop onze eigen taal aan de beurt is.

 

Waar wil je nog aan werken met de Taaldorpen?

Het project staat inmiddels als een huis. Maar we proberen wel ieder jaar wat te vernieuwen. Midhet heeft bijvoorbeeld een nieuwe telefooncel gebouwd. En volgend jaar willen we kijken of we de leerlingen de opdracht kunnen geven om te gaan skypen. We werken er met plezier aan en kijken hoe we met hulp van verschillende collega's en leerlingen alles nog professioneler kunnen maken.

Contact
Kerkewijk 149
3904 JC Veenendaal
Postbus 41
3900 AA Veenendaal
0318 500 621
info@clv.nl
Routebeschrijving
Scholengemeenschap voor mavo, havo
en vwo (atheneum, gymnasium)