CLV Plataanprijs: de genomineerden vertellen

2012: Mijn Mooi Mavo

‘Als je iets doet,
moet je het goed doen.’

  
Henk Otte en Robert Pilon over Mijn Mooi Mavo,
waarmee zij een impuls geven
aan het imago van de mavo
 


 
Mijn  Mooi  Mavo, vertel er eens wat over

‘We hebben met Mijn Mooi Mavo onze mavo goed in beeld gebracht. Met een Wall of Fame in het MAVO-huis. Wij willen de leerlingen laten zien dat de mavo een opleiding is die perspectief biedt.’

 

Hoe zijn jullie op het idee gekomen?

‘In een teamoverleg bespraken we het beeld dat leerlingen van zichzelf hebben en het imago van de mavo, dat  in Nederland minder sterk is dan vroeger. Dat is niet goed, want de mavo is een prima opleiding! Wij hebben samen de handschoen opgepakt om te laten zien dat je het goed kunt redden met een mavo-diploma. En dat mag iedereen weten! Om te beginnen onze eigen mavo-leerlingen en hun ouders.’

 

En toen?

‘We willen met positieve voorbeelden het imago van mavoleerlingen verbeteren. We kwamen daarvoor uit bij drie vroegere mavoleerlingen van onze school: Martijn Okker (van Okker Reclame), Gerard van de Bovenkamp (van Axent Reclame) en Annemarie Bakker (van Bakker Fotografie). Zij waren gelijk enthousiast en gemotiveerd om samen met ons iets moois te ontwikkelen. Niet zomaar een folder of een poster, maar iets dat blijvend aanwezig is én dat steeds actueel gemaakt kan worden: een Wall of Fame, naar het idee van Okker Reclame.’

 

Wat valt er te beleven op de Wall?

‘Er zitten zes beeldschermpjes op. In twee ervan draait een serie foto’s van oud-leerlingen die inmiddels een beroep uitoefenen. In twee andere zitten foto’s van leerlingen die bezig zijn met een vervolgopleiding. En in de laatste twee staan onze eigen leerlingen centraal, met hun activiteiten en toekomstdromen. We zorgen ervoor dat al die foto’s regelmatig ververst worden.’

 

Wat willen jullie ermee bereiken?

‘Onze doelstelling is het beïnvloeden van het beeld over de mavo. Allereerst het beeld dat mavoleerlingen van zichzelf hebben. En daaraan gekoppeld wat hun omgeving over de mavo zegt. Vergis je niet, 65% 'van de beroepsbevolking bestaat uit mensen die eerst het vmbo en daarna het mbo hebben gevolgd. Zij vormen het hart van de Nederlandse economie. En wat is er beter om een positief mavobeeld neer te zetten dan een zo beeldbepalend medium als de Wall of Fame? Dat doel hebben we voor een belangrijk deel bereikt, met de centrale plek in het MAVO-huis.’

 

En werkt het?

‘Ja, dat zien we zeker. Leuk. Mensen blijven kijken: “Hé, dat is die van het reclamebureau.” Of: “heb je de werkweekfoto’s al gezien?” We krijgen van leerlingen en van ouders op bezoek complimenten. Ook uit de ouderresonansgroep kregen we enthousiaste reacties. Als we zeggen ‘ik zet straks even een paar foto’s op de Wall’, dan weet iedereen waar je het over hebt. En als ik (Pilon) in het dorp loop, spreken mensen me aan met complimenten of met tips. Daar ga ik natuurlijk achteraan! We krijgen al een hele database met namen om uit te putten.’

 

Wat wil je er nog verder mee?

‘Het is nu nog een project van de mavo. Maar we willen dat zo meteen àlle collega’s zeggen: dit is een mooi project, het is van ons. Daar zijn we met de hele school trots op. En dat het voor ouders, ook voor degenen die nog een school moeten kiezen, vanzelfsprekend is: de mavo is mooi en is óók mooi CLV. Elke vorm van vooroordelen moet weg, want daarmee geef je niet alleen de mavo een negatief stempel, maar ook de leerlingen die deze opleiding volgen.’

 

Hoe zit het met de publiciteit?

‘We hebben veel aandacht gehad in de lokale en regionale dagbladen en in andere media. We hebben ook wat reacties gehad van een andere school en van een organisatie die opkomt voor de belangen van het vmbo. En we hebben natuurlijk allerlei plannen. Mijn Mooi Mavo staat bijvoorbeeld al op Facebook. En we willen de Wall of Fame graag presenteren tijdens het Open Huis in januari. We zien nog veel meer kansen voor interactieve vormen. Maar we gaan er rustig aan bouwen, we weten dat het belangrijk is om elke stap zorgvuldig te zetten en direct kwaliteit te leveren. Als je iets doet, moet je het goed doen.’

 

De naam Mijn Mooi Mavo, waarom hebben jullie die gekozen?

‘Klinkt best goed, hè? Het stukje Mavo in de naam is duidelijk natuurlijk. En die mavo is móói. Omdat wij en alle collega’s en oud-leerlingen weten dat de mavo een mooie opleiding is, een goede basis voor een vervolgopleiding en -loopbaan. Mijn, omdat iedere mavoleerling zijn persoonlijke mavo-ervaringen heeft, die ervoor zorgen dat hij het altijd zal hebben over ‘mijn mavo’. En natuurlijk is 3x de letter M een prachtige alliteratie die blijft hangen.’

 

Tips?

  1. Als je iets doet, doe het goed!
  2. Passie is belangrijk. Dit project werd voor ons succesvol, doordat het dicht bij ons hart ligt.
Contact
Kerkewijk 149
3904 JC Veenendaal
Postbus 41
3900 AA Veenendaal
0318 500 621
info@clv.nl
Routebeschrijving
Scholengemeenschap voor mavo, havo
en vwo (atheneum, gymnasium)