CLV Plataanprijs: de genomineerden vertellen

2015: Be Bright

‘Dus het ligt niet aan mij'


Sharon Bessembinders en Hilde Romkes over
het project waarin (hoog)begaafde leerlingen in klas 1 en 2 vwo leren leren

 


 

Lesgeven is als een ontdekkingsreis, voor docenten én voor leerlingen. Hilde Romkes en Sharon Bessembinders hebben er hun missie van gemaakt om (hoog)begaafde leerlingen in klas 1 en 2 van het vwo te helpen zichzelf te ontdekken: wie ben ik, waarom haal ik opeens slechte cijfers, ligt het aan mij, wat kan ik eraan doen? En wat is het genieten - voor alle betrokkenen - als een leerling de ontdekking doet: Ahá, dus zo kan het ook!
 

Waarom moet je leerlingen in de hoogste vorm van onderwijs nog leren hoe ze moeten leren?
Veel leerlingen die op de basisschool hoge cijfers haalden door niet meer dan één keer te kijken naar de lesstof, merken in het voortgezet onderwijs dat leren niet vanzelf gaat. Ze halen opeens lagere cijfers, het kan hun zelfvertrouwen aantasten en ze gaan overdreven lang leren of geven de moed op dat het ze ooit zal lukken. Leerlingen op mavo en havo zijn er meestal al eerder tegenaan gelopen dat leren niet altijd vanzelf gaat. Sommige leerlingen op het vwo komen daar pas in de brugklas achter, soms zelfs in de tweede klas. Voor hen is Be Bright opgezet.

 

Waarom de naam 'Be Bright'?

Om volledig te zijn: Be Happy, Be Bright, Be You!

Een prachtig woord dat leven uitstraalt. Het betekent slim, vrolijk, helder. Be Bright heeft te maken met IQ, maar ook met: wees slim, sta open voor mogelijkheden en doe er wat mee.

 

En dat maak je praktisch in de lessen

Bij Be Bright hebben we een gereedschapskoffer waarin wij alle materialen bewaren. De gedachte hierachter is dat (hoog)begaafde leerlingen een goedgevulde gereedschapskoffer hebben meegekregen, maar dat ze vaak niet weten waar het gereedschap  voor dient en hoe ze het moeten gebruiken. Bijvoorbeeld: met de punt van een beitel kun je best een schroefje vastdraaien, maar daar is hij eigenlijk niet voor bedoeld. Zodra ze weten hoe ze hun gereedschap moeten gebruiken kunnen ze de mooiste bouwwerken maken. Wanneer ze het gereedschap echter niet juist gebruiken, kunnen ze een tijdlang iets op hun eigen wijze bouwen, maar lopen ze uiteindelijk een keer vast.

 

Hoe melden de leerlingen zich aan?

Dat doen ze zelf, maar altijd met instemming van hun ouders. Het kind moet gemotiveerd zijn en de ouders moeten erachter staan dat deze cursus op een 8e uur ingepland staat. Ook adviseren mentoren bepaalde leerlingen om mee te doen.

 

Wat doe je zoal bij Be Bright?

De leerlingen krijgen zelfinzicht aan de hand van de mindset-theorie van Carol Dweck, de theorie van intelligenties van Gardner en door het kijken naar de effectiviteit van hun huiswerktijd. Daarnaast krijgen ze inzicht in verschillende leerstrategieën gekoppeld aan het kennis over het geheugen, met name het langetermijngeheugen.

 

En wat zijn de ervaringen van de deelnemers aan Be Bright?

Er was een leerling die voor de evaluatiebijeenkomst een mindmap had gemaakt van hoe hij per vak leerde, bijvoorbeeld met woordkaartjes voor de talen en een tijdlijn voor geschiedenis. Hij past nu per vak verschillende strategieën toe en is daardoor een stuk zekerder geworden.

En een andere leerling zat vast in een bepaalde manier van werken, zij kwam erachter dat ze erg 'fixed' was én dat ze er wat aan kon doen. Ze ontdekte veel nieuwe mogelijkheden!

Een derde leerling die altijd hoorde dat hij stil en geconcentreerd moest studeren concludeerde: 'Dus het ligt helemaal niet aan mij! Ik kan thuis zeggen dat ik moet bewegen bij het huiswerk maken.'

Leerlingen vinden het fijn om deze dingen in een veilige sfeer te ontdekken. Er wordt bewust voor een lichte aanpak gekozen: neutraal, vrolijk, open. Geen stigma's. En dat merken ze.

 

Zijn jullie origineel in deze aanpak?
Dat durven we niet te zeggen. Wel kunnen we zeggen dat we Be Bright helemaal samen met orthopedagoge Marijke Haaksema hebben ontwikkeld, waardoor de drempel naar de zorg voor deze leerlingen lager is geworden..

Contact
Kerkewijk 149
3904 JC Veenendaal
Postbus 41
3900 AA Veenendaal
0318 500 621
info@clv.nl
Routebeschrijving
Scholengemeenschap voor mavo, havo
en vwo (atheneum, gymnasium)