print

Nieuws

Wiskunde Olympiade in Rome?!?!

Op vrijdag 11 maart was de tweede ronde van de Nederlandse Wiskunde Olympiade, een jaarlijkse wiskundewedstrijd voor leerlingen van havo en vwo. Zeven leerlingen van onze school mochten hieraan meedoen (zie artikel 16 februari). Casper de With (g1b), Menno Scheurwater (g3a) en Jaap Stoop (g3b) gingen samen met de heer Carsouw naar Nijmegen.

Deelnemer Menno doet verslag: “Na het vierde uur verzamelden we, Jaap, Casper, meneer Carsouw en ik, bij de hoofdingang, waarna we vertrokken naar de Radbout Universiteit in Nijmegen, waar de Tweede Ronde van de wiskunde olympiade plaats zou vinden. Na een klein uurtje rijden kwamen we aan in Nijmegen. Er stonden koekjes en drinken klaar. Om 13:30 begon de wedstijd in een collegezaal, waar we vanaf toen 2,5 uur bezig zijn geweest met 7 verschillende wiskunde vragen. Toen de olympiade om 16:00 klaar was, kregen we een blad met de antwoorden en hebben we nog een foto gemaakt. We waren rond 17:15 weer terug bij het CLV waar opdat moment de LAN werd gehouden. Ik heb het in ieder geval leuk gevonden om te doen en ik denk Jaap en Casper ook!”.

Vier andere leerlingen, Ymke Nederlof, Jasper Rou, Stijn van der Wal en Justus Ykema, waren afgelopen vrijdag met gymnasium 5 nog op excursie naar Rome. Gelukkig was de organisatie van de Wiskunde Olympiade bereid mee te werken en mochten ze de opgaven in Rome maken. Zelfs een reis naar Rome hield hen niet tegen! In de ontbijtzaal van het hotel hebben ze zitten puzzelen en lieten ze hun hersens kraken. Zelfs tijdens de avondwandeling werd er nog nagepraat over de opgaven.
De opgaven en uitwerkingen zijn te vinden op de site van de Wiskunde Olympiade.


Maar waarom meedoen aan de wiskunde Olympiade? Een van de deelnemers uit Rome reageert “het is anders dan de wiskundeles, andere opgaven, echte puzzels, sommige te doen, die je zelfvertrouwen geven en in het ritme laten komen en sommige lastig, waar je echt even moet puzzelen en als het dan lukt is het geweldig.”


Leuke, speelse en uitdagende opgaven testen de creativiteit en het wiskundig inzicht van de deelnemers, zoals bijvoorbeeld bij deze opgaven van de tweede ronde van dit jaar:

B1: hoeveel van de getallen 10 tot en met 99 hebben de eigenschap dat het getal precies viermaal zo groot is als zijn twee cijfers bij elkaar opgeteld?

B4: Bij kampioenschappen Kolonisten van Catan spelen in elke wedstrijd drie deelnemers tegen elkaar. Tijdens een zeker kampioenschap waren precies drie van de deelnemers meisjes en zij speelden in de eerste wedstrijd tegen elkaar. Elk tweetal deelnemers kwam elkaar in precies één wedstrijd tegen en in iedere wedstrijd speelde minstens één meisje. Hoeveel deelnemers kunnen er maximaal geweest zijn?

Contact
Kerkewijk 149
3904 JC Veenendaal
Postbus 41
3900 AA Veenendaal
0318 500 621
info@clv.nl
Routebeschrijving
Scholengemeenschap voor mavo, havo
en vwo (atheneum, gymnasium)