print

Nieuws

Romereis 5 vwo (laatste update)

Laatste bericht vanuit Rome: donderdag gingen we op pad naar het Vaticaan, met onderweg een tussenstop bij het Pantheon. Dit was oorspronkelijk een Romeinse tempel, maar is later veranderd in een kerk. Het is echt een prachtig gebouw, imposanter dan we ons voorgesteld hadden.

Het Vaticaan staat met name bekend om de Sint-Pieter, de officiële residentie van de paus. Hier zijn we naar binnen geweest, waarna we de top van de koepel beklommen hebben, een klim van maar liefst 521 treden. Hier hadden we een geweldig uitzicht over de stad, in alle richtingen. Hierna konden we weer alles naar beneden lopen, en hadden we de rest van de middag vrij, op een paar mensen na, die de tweede ronde van de wiskunde Olympiade gingen maken in het hotel.

's Avonds hadden we nog een laatste stedentrip lang klassieke monumenten zoals het Forum Romanum, het Colosseum, en de Capitolijn, waarna we nog één keer in Rome zouden overnachten.

Vrijdag konden we iets later opstaan dan normaal, en moesten we alle koffers inpakken. Vervolgens gingen we nog even naar de Santa Maria Maggiore kerk, waarna we weer naar het hotel gingen om de koffers te pakken, in de bus te stappen, en terug te vliegen naar Keulen, waar we het laatste stukje met de bus terugreden naar Veenendaal. En dat was het einde van onze reis.

Ouder bericht:

Woensdag is een dag waarbij de benen in het begin even rust kregen. Met het openbaar vervoer gaan we naar Ostia, een oude havenstad ten zuiden van Rome. In Ostia is nog veel te zien van de stad zoals deze geweest is en met enig inlevingsvermogen ervaar je het leven van deze oude stad.

De dag wordt vervolgd met een bezoek aan de Via Appia, de catacomben van San Sebastian en de Domine Quo Vadis. De Via Appia, ook wel de koningin der wegen, is waarschijnlijk een van de belangrijkste uitvalswegen van het oude Rome.

Vanavond zijn we weer met de benenwagen voor een bezoek aan het prachtige Piazza Navona, waar nog duidelijk de contouren van de atletiekbaan te herkennen is.

Donderdag bezoeken we het indrukwekkende Pantheon en vervolgens de Sint Pieter en haar omgeving.

• Romereis 5 vwo (laatste update)
Contact
info@clv.nl
Routebeschrijving
Scholengemeenschap voor mavo, havo
en vwo (atheneum, gymnasium)